Tuesday 29 March 2011

TIPS & CARA BAYAR PINJAMAN PERUMAHAN ANDA


Saya temui tips ini disatu laman blog, tertarik dgn info, seperti bisa ia dipetik dari buku sifu hartanah Azizi Ali.. 

Biar saya outline kan point-point penting untuk tatapan anda... DI dalam laporan tersebut ada banyak lagi point2 penting seperti bagaimana nak pilih loan, jenis-jenis loan dan kelebihan masing-masing dan macam2 tips nak melangsaikan loan rumah...

Antara point untuk melangsaikan pinjaman rumah dengan cepat oleh Sdr. Azizi Ali:-

1. Bayar loan setelah dapat wang


Apabila kita kena bayar loan rumah setiap 30 hb setiap bulan... tetapi gaji masuk 25 hb contohnya... tak perlu tunggu sampai 30hb baru nak bayar, sebaliknya bayar terus bila dapat gaji... Ramai yang tak tahu anda boleh bayar sebelum due date... dengan cara ini interest dapat dikurangkan dari 30 hari interest ke 25 hari... Jimat untuk 5 hari...


2. Bayar lebih sikit setiap bulan


Sekiranya kena bayar RM 725.78 setiap bulan, jadikan ia nombor bulat seperti RM 730.00 ataupun RM 750.00. Lagi bagus bayar RM 800.00.. jangan terkejut kerana dengan cara ini anda boleh mengurangkan tahun bayaran secara signifikan.


3. Bayar dua minggu sekali


Saya pun baru tahu... Anda boleh bahagi dua bayaran itu daripada RM 800.00 sebulan kepada RM 400.00 setiap 2 minggu sekali. Ini kerana di dalam kalendar Gregorian - setahun ada 12 bulan tetapi ada 26 forthnights (2 minggu). ia boleh mengurangkan tahun bayaran sehingga 3 tahun! (bergantung kepada bayaran)..


4. Bayar lebih kalau ada tunai di tangan


Kalau ada duit lebih daripada keuntungan perniagaan, bonus gaji, wang pusaka dan wang lebihan cukai boleh dibayar untuk pinjaman rumah.


5. Teruskan bayaran yang sama walaupun interest rate jatuh.


Pada kebiasaannya apabila BLR jatuh, bank akan kurangkan bayaran bulanan. Ini kerana bank tak nak kita bayar lebih - kerana lebihan akan mengurangkan principal - so bank rugi dari segi interest... Oleh itu adalah penting kita mengekalkan bayaran untuk mengurangkan bayaran principal dan sekaligus mengurangkan interest.


6. Bayar lebih sekiranya naik gaji


Kalau gaji kita naik, kita boleh naikkan bayaran rumah sesuai dengan kenaikan gaji. Point Azizi Ali ialah... kalau selama nih kita boleh hidup dengan gaji sebelum ini, apakata kita maintain dengan cara hidup yang sama dan lebihan gaji boleh dibayar kepada bank.


7. Jual barangan terpakai untuk bayar pinjaman rumah


Cadangan yang pelik tapi praktikal. Adakala banyak barang2 lama tetapi berharga yang kita boleh jual. Hasilnya kita boleh bayar kepada bank.

8. Refinance pinjaman rumah ke Bank lain yang menawarkan interest yang lebih Rendah


Sekiranya ada bank yang boleh menawarkan interest yang lebih rendah misalnya dari 8 percent sekarang ke 6.5 percent, apa salahnya kita ambil peluang itu. Walaubagaimanapun setiap kiraan mestilah termasuk charge-charge seperti MRTA, moving cost, lawyer fee dan sbgnya (hidden fee).. Silap-silap... bayaran bulanan boleh lebih tinggi pula..


Cara lain adalah memohon bank yang sama untuk mengurangkan interest... (Saya pernah buat - bank approved kurangkan 0.5% interest - tak banyak tapi kurang la gak)... Sesetengah bank tak nak kehilangan customer kepada pesaingnya... Bank sayang kat anda... kecuali anda jenis kaki ponteng bayar bank... bank dengan gembiranya me"refer" anda kepada pesaingnya...


Ada banyak point2 yang saya tak tulis daripada special report ini... kerana kalau tulis habis nanti mentor saya Sdr Azizi Ali marah kat saya... Bank ambil untung yang banyak daripada interest yang dikenakan... Dengan ilmu yang ada kita boleh mengurangkan apa yang sepatutnya kita bayar pada bank... apa yang ada kita dapat kongsi bersama dan diharap dapat diamalkan di dalam kehidupan anda sehari-harian. 


*** Nah!! harap tips-tips yang diberikan ini berguna untuk anda. 
Jadi Jangan lagi rasa tertekan atau buntu bila anda mengalami masalah seperti ini.



Sumber artikel :drazwan.blogspot.com

1 comment: